Wat is een Klasse 4 Alarm?
Een klasse 4 alarm wordt vaak op vele manieren geïnterpreteerd, want het lijkt in eerste instantie op een logische opvolging van een klasse 3 alarm. Dat is niet waar, want een klasse 4 alarm kan als standalone klasse alarm worden geleverd of als uitbreiding op het klasse 3 alarm, eventueel gekoppeld waarna het een klasse 5 alarm wordt. Is het nog te volgen? Wij leggen het uit!
Bij een alarm klasse 4 moet gebruik worden gemaakt van een basisbeveiliging. De basisbeveiliging moet minimaal een klasse 1 alarm zijn of een klasse 3 alarm. In de praktijk zien wij nooit een klasse 2 alarm als basisbeveiliging.
Een klasse 1 alarm met een klasse 4 alarm is een startonderbreker gekoppeld aan een voertuigvolgsysteem welke is aangesloten op een PAC erkende meldkamer. Wanneer de auto verplaatst zonder toestemming van de eigenaar zal het klasse 4 alarm, alarm slaan en gaat de meldkamer contact leggen met de eigenaar van het voertuig. Tijdens dit contactmoment zal geverifieerd worden of de bestuurder daadwerkelijk de eigenaar is, door een pincode en/of geheime vraag. Als de diefstal wordt bevestigd zal de meldkamer de politie en verzekeraar inlichten en start het repatriëring proces. De repatriëring zal vaak bij een klasse 4 snel gebeuren, omdat de tijd tussen de diefstal en het terugvinden zo kort mogelijk moet blijven.
Een klasse 4 alarm kan ook gekoppeld worden aan het klasse 3 alarm. Hiermee wordt direct nadat het alarm afgaat een melding richting de meldkamer gestuurd, waarna zij direct actie ondernemen. Door een koppeling te maken tussen de twee systemen ontstaat een klasse 5 alarm.
Houd er rekening mee dat bij dit alarm een PAC erkende meldkamer verplicht is om het CCV SCM certificaat geldig te houden. Zonder actieve meldkamer is het certificaat ongeldig. Fleetaccess voorziet je graag van een passend advies om de auto te voorzien van de juiste beveiliging. Neem hiervoor contact op met onze specialisten via het contactformulier.
Voorkom relay attack bij een klasse 4 alarm
Omdat het klasse 4 alarm ook vaak wordt gemaakt op basis van het af-fabriek alarm is het verstandig om extra rekening te houden met preventie tegen relay attack. Relay attack legen wij gedetailleerder uit in onze FAQ. Bij een relay attack wordt het signaal van de sleutel gekopieerd en kan de auto geopend en zelfs gestart worden. Bij een klasse 4 alarm is het extra belangrijk om de auto ook hiertegen te beveiligd. Maar waarom is dit belangrijk? Wanneer de auto wordt gestolen middels relay attack zal het klasse 4 alarm geen melding maken, omdat dit immers hetzelfde is als wanneer de bestuurder zelf de auto start. De kans is groot dat de diefstal te laat wordt opgemerkt en ook te laat de meldkamer wordt ingelicht. Bij een aftermarket klasse 3 alarm is relay attack niet mogelijk, maar bij een standaard af-fabriek alarm wel. Om deze redenen adviseren wij de sleutels te laten voorzien van een “KE01 aanvullende maatregel”. Fleetaccess heeft als eerste in Nederland een certificering op de KE01 Keyless Protector. De Keyless Protector voorkomt een relay attack en is de perfecte extra “security layer” voor het af-fabriek alarm. Hiermee wordt het klasse alarm geüpgraded en kan de auto niet meer zomaar door derden worden geopend en gestart.
Wat doet een klasse 4 alarm precies?
Een klasse 4 alarm is in essentie een track en trace of ook wel voertuigvolgsysteem genoemd. Echter is een klasse 4 alarm niet hetzelfde als bijv. een fleetmanagement- en/of rittenregistratiesysteem. De enige overeenkomst die zij hebben is dat beide systemen voorzien in een live voertuiglocatie. Bij een klasse 4 alarm worden strengere eisen gesteld en is het product gemaakt voor voertuigbeveiliging.
Wanneer wij praten over het klasse 4 alarm gaat het over een 24/7 voertuigvolgsysteem gekoppeld aan de startonderbreker. Op het juiste moment blokkeert het alarm het voertuig en kan de meldkamer het voertuig opsporen. Belangrijk is om te weten dat een meldkamer niet zomaar het voertuig mag volgen. Dit mag alleen bij een geverifieerde diefstalmelding of omdat het voertuigvolgsysteem zelf een melding geeft. De centralist bij de meldkamer kan niet zomaar het voertuig gaan volgen, hiervoor zijn strenge eisen.
Wanneer wordt een klasse 4 alarm vereist door de verzekeraar?
Meestal eist de verzekeraar een klasse 4 alarm bij luxe personen- en bedrijfsauto’s met een cataloguswaarde van meer dan 70.000 euro. De grens waarbij deze alarmeis wordt gesteld varieert per verzekeraar. Daarnaast zijn er verzekeraars die als eis een basisbeveiliging klasse 3 alarm willen en daarbovenop een klasse 4 alarm, terwijl een andere verzekeraar alleen een voertuigvolgsysteem klasse 4 vereist. Wanneer dit autoalarm vereist is, is een abonnement bij de PAC meldkamer verplicht, let hier altijd goed op. Wanneer het systeem wordt ingebouwd zonder meldkamer is er geen officieel CCV SCM certificaat actief.
Vanaf 01.01.2021 gaan veel verzekeraars ook een de nieuwste CCV SCM keuringseis stellen om relay attack te voorkomen. De KE01 aanvullende maatregel voor keyless entry/go zorgt ervoor dat het voertuig maximaal is beschermd tegen relay attack. Informeer hierna bij de verzekering. Fleetaccess kan deze combinatie aanbieden, zodat de auto direct goed verzekerd is.
Heeft mijn auto al een klasse 4 alarm?
Om goed antwoord te geven op deze vraag moet deze op 2 verschillende manieren worden bekeken.
Ten eerste kan de auto al voorzien zijn van een klasse 4 alarm. Vooral bij tweedehands auto’s kan al een klasse 4 alarm aanwezig zijn van de vorige eigenaar. Wanneer er al een registratie op de auto zit moet deze altijd worden gecontroleerd door de bijbehorende meldkamer . Dit autoalarm wordt regelmatig overgebouwd in een nieuwe auto, waardoor een vertekend beeld kan ontstaan. Laat daarom altijd door ons het voertuig controleren in de SCM database.
Sporadisch kan er af-fabriek een klasse 4 alarm aanwezig zijn. Dit komt maar heel weinig voor, maar is in sommige gevallen mogelijk. Het nadeel hierbij is dat dieven vaak de plaatsing en werking ervan weten. Dieven weten waar het voertuigvolgsysteem zich bevindt en kunnen dit gemakkelijk ontmantelen. Qua veiligheid is het dus beduidend minder. Tevens is bij een af-fabriek klasse 4 alarm vaak geen extra onderbreker gemaakt, waardoor de auto gemakkelijker gestolen kan worden. De meldkamerkosten zijn ook vaak beduidend hoger, omdat hier verschillende schakels tussen zitten.
Fleetaccess kijkt samen met de eigenaar naar de beste en meest gunstige oplossing voor maximale beveiliging. Dit doen wij voor particulieren, zakelijke klanten, dealers, leasemaatschappijen, importeurs, verzekeraars, etc.
Gratis polischeck op een klasse 4 alarm
Omdat soms verzekeraars erg onduidelijk zijn in wat ze precies vereisen biedt Fleetaccess de gratis polis check aan. Hierbij kijkt een productspecialist mee wat er precies wordt vereist in de polis van de verzekeraar. Dit advies is geheel vrijblijvend en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Bij een klasse 4 alarm is het altijd erg belangrijk of er bijvoorbeeld geen vereisten zijn voor de basisbeveiliging. Tevens kunnen er nog aanvullende eisen gesteld worden waarmee rekening gehouden dient te worden.