Nieuwe regelgeving verhoogt financieel risico bij diefstal bestelbussen
Gepubliceerd: 17 februari 2025
Ondernemers met een bestelbus staan in 2025 voor een flinke uitdaging. Door het verdwijnen van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s met een verbrandingsmotor worden de financiële gevolgen van diefstal aanzienlijk groter. Omdat de BPM niet is meeverzekerd in voertuigen die voor 1 januari 2025 zijn aangeschaft, ontvangen gedupeerden een fors lagere schadevergoeding bij diefstal. Dit kan leiden tot onverwachte kosten bij de aanschaf van een nieuwe bestelbus, waarschuwt Tom Rodenburg, risicomanager bij verzekeringsbemiddelaar Flead.
BPM-vrijstelling verdwijnt: impact op bedrijfswagens
Vanaf 1 januari 2025 geldt er geen BPM-vrijstelling meer voor diesel- en benzine bestelbussen. De overheid hoopt met deze maatregel ondernemers te stimuleren om over te stappen op elektrische voertuigen. In de praktijk betekent dit dat de aanschafprijs van een nieuwe bestelbus met een verbrandingsmotor met €10.000 tot €15.000 stijgt. Veel ondernemers probeerden in 2024 nog snel te profiteren van de BPM-vrijstelling en schaften een euro-6 diesel bus aan onder gunstige voorwaarden.
Daarbij speelde ook de invoering van zero-emissie zones een rol. Steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht werden per 2025 oudere dieselvoertuigen uit hun centra, terwijl nieuwere dieselbussen nog tot 2028 toegang hebben. Dit gaf ondernemers een extra reden om nog snel een diesel bestelbus aan te schaffen voordat de regels ingingen.
Forse toename in diefstal van bestelbussen
Niet alleen de verkoop van bestelauto’s steeg, maar ook het aantal diefstallen nam flink toe. Uit gegevens van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) blijkt dat vooral in het laatste kwartaal van 2024 een piek zichtbaar was in de diefstal van lichte bestelbussen. De Mercedes-Benz Sprinter was het meest gewilde doelwit.
In het zuiden van Nederland leidde een grootschalig politieonderzoek tot de aanhouding van vijf verdachten in december 2024. Deze groep wordt ervan verdacht meer dan honderd bestelauto’s te hebben gestolen. Niet alleen complete voertuigen, maar ook onderdelen zoals navigatiesystemen en katalysatoren blijken een lucratief doelwit voor criminelen. Gestolen bestelwagens verdwijnen vaak razendsnel naar het buitenland of worden gestript voor onderdelen die op de zwarte markt worden verkocht.
Ondernemers lopen grote financiële risico’s
Een gestolen bestelbus betekent niet alleen materiële schade, maar ook bedrijfsstilstand. Veel ondernemers realiseren zich niet dat hun verzekering mogelijk onvoldoende dekking biedt. Door de afschaffing van de BPM-vrijstelling kunnen ondernemers met een gestolen bestelbus te maken krijgen met een forse financiële tegenvaller. De schade-uitkering is vaak lager dan het bedrag dat nodig is om een vergelijkbare nieuwe bestelauto aan te schaffen.
Volgens Rodenburg risicomanager bij verzekeringsbemiddelaar Flead. Zijn er belangrijke verschillen in dekking bij diefstal:
- Nieuwwaarderegeling: Sommige verzekeringen vergoeden de volledige nieuwwaarde, inclusief BPM, maar lang niet alle ondernemers kiezen voor deze optie.
- Dagwaarde-uitkering: De meeste bestelauto’s worden verzekerd op basis van de dagwaarde, wat betekent dat ondernemers het BPM-bedrag zelf moeten ophoesten bij vervanging.
- WA-verzekering: Bestelbussen die alleen WA verzekerd zijn, bieden helemaal geen dekking bij diefstal, wat ondernemers met lege handen achterlaat.
Hoe kun je jouw bestelbus effectiever beveiligen?
Met de stijgende diefstalcijfers en het toenemende financiële risico is het essentieel om te investeren in beveiliging. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa, adviseert ondernemers om gebruik te maken van hoogwaardige beveiligingssystemen. Enkele effectieve maatregelen zijn:
- Startonderbrekers en alarmsystemen met CCV-keurmerk: Dit maakt het criminelen lastiger om een voertuig mee te nemen.
- Voertuigvolgsystemen (track & trace): Hierdoor kan een gestolen voertuig sneller worden teruggevonden. Ook kan je hiermee je ritten registreren, dus heeft het meerdere voordelen.
- Extra sloten en mechanische beveiliging: Dit helpt om inbraken te voorkomen en onderdelen zoals katalysatoren en gereedschappen beter te beschermen.
Volgens Van Vliet is het belangrijk om zwakke plekken in de beveiliging van voertuigen te herkennen. Criminelen passen hun strategieën continu aan, maar bestelwagens met geavanceerde beveiligingsmaatregelen blijken minder aantrekkelijk.
Beveiligingsoplossingen van Fleetaccess
Om jouw bestelbus optimaal te beschermen, biedt Fleetaccess verschillende beveiligingssystemen. Van SCM-gecertificeerde alarmsystemen tot voertuigvolgsystemen (klasse 1 alarm tot en met klasse 5 alarm). Op onze alarmsystemen pagina vind je meer informatie over de functies van deze systemen.
Daarnaast biedt Fleetaccess inbouw op locatie, zodat je niet hoeft te wachten in een werkplaats. Met vijf jaar garantie op de inbouw ben je verzekerd van kwaliteit en duurzaamheid. Zo helpen wij de risico’s op diefstal te verkleinen.
Verzekering en risicomanagement: voorkomen is beter dan genezen
Ondernemers doen er goed aan hun wagenparkverzekering onder de loep te nemen. Rodenburg adviseert ondernemers om zelf proactief te kijken naar de beste dekking in plaats van alleen te vertrouwen op de verzekeraar. Er zijn diverse beveiligingsopties, variërend van alarmsystemen tot geavanceerde peilzenders die het voertuig kunnen lokaliseren bij diefstal.
Veel bedrijven houden zich hier nog onvoldoende mee bezig, maar Rodenburg verwacht dat dit in 2025 zal veranderen. “De financiële klap door het verdwijnen van de BPM-vrijstelling zal voor veel ondernemers een wake-up call zijn. Wie nu geen maatregelen neemt, kan later voor een onaangename verrassing komen te staan.”