Fleet Access

Klanten beoordelen ons met een 8.8

Heeft u een vraag? Bel ons gerust 088-0123300

Nieuwsoverzicht

Placeholder

Voertuigcriminaliteit in Nederland: hoe CCV, Kiwa en VbV samenwerken aan meer veiligheid

31 juli 2025

Inhoudsopgave   Wat is voertuigcriminaliteit precies? De rol van CCV, Kiwa en VbV in voertuigbeveiliging Waarom deze samenwerking cruciaal is voor de branche Wat betekent dit voor jou als autobezitter of wagenparkbeheerder? Hoe helpt Fleetaccess bij het beveiligen van voertuigen? Veelgestelde vragen (FAQ)   Wat is voertuigcriminaliteit precies? Voertuigcriminaliteit draait allang niet meer alleen om gestolen auto’s. Denk ook aan keyless diefstal, kentekenfraude en diefstal van onderdelen. Jaarlijks verdwijnen er duizenden voertuigen in Nederland. Criminelen worden steeds geavanceerder, en dat vraagt om een slimme en gecertificeerde aanpak van beveiliging. Daarom is het voor zowel zakelijke rijders als particuliere autobezitters essentieel om te investeren in goede voertuigbeveiliging, zoals een SCM-gecertificeerd alarmsysteem of een voertuigvolgsysteem. De rol van CCV, Kiwa en VbV in voertuigbeveiliging Het CCV, Kiwa en Stichting VbV kondigden aan intensiever samen te gaan werken aan een beter gecertificeerd systeem voor voertuigbeveiliging in Nederland. Deze samenwerking richt zich op het elkaar afstemmen van keurmerken en een efficiëntere aanpak van diefstalpreventie. Wat betekent dat concreet?   Het CCV beheert de certificatieschema’s en stelt de richtlijnen op Kiwa SCM voert de keuringen en certificeringen van alarmsystemen uit Stichting VbV werkt samen met verzekeraars en registreert gecertificeerde systemen Door hun krachten te bundelen, ontstaat er een duidelijke structuur met duidelijke eisen voor installateurs, fabrikanten en autobezitters.  Lees hier meer over SCM alarmsystemen voor voertuigen Waarom deze samenwerking cruciaal is voor de branche De samenwerking tussen het CCV, Kiwa SCM en Stichting VbV is een belangrijke stap in het versterken van voertuigbeveiliging in Nederland. Door data, kennis en praktijkervaring te bundelen, ontstaat er meer inzicht in wat echt werkt tegen voertuigcriminaliteit in Nederland. Voor de hele keten levert dit winst op:   Voertuigbezitters profiteren van een kleinere kans op diefstal Verzekeraars zien een daling in schadelast Leveranciers en installateurs krijgen meer vertrouwen in hun systemen dankzij de verzamelde data Om deze samenwerking goed te laten werken, zijn er op 8 juli 2025 door het CCV twee officiële certificatieafspraken gepubliceerd. Deze vormen de basis voor het delen van gegevens uit het certificatenregister van Kiwa met Stichting VbV. In het de overeenkomst is vastgelegd hoe die data gedeeld en beschermd wordt. Deze transparante aanpak maakt het mogelijk om trends beter te analyseren en sneller te schakelen bij nieuwe vormen van diefstal. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat zowel particulieren als bedrijven beter beschermd zijn en daar zetten wij ons bij Fleetaccess elke dag voor in. Wat betekent dit voor jou als autobezitter of wagenparkbeheerder? De impact van deze samenwerking is ook voelbaar voor jou als eindgebruiker. Of je nu een bestelbus rijdt, een wagenpark beheert of je privé auto goed wilt beschermen, de eisen voor beveiliging worden strakker. En dat is goed nieuws. Want: Je weet zeker dat jouw SCM-beveiligingssysteem aan de nieuwste eisen voldoet Verzekeraars accepteren alleen nog gecertificeerde installaties uit het officiële register Bij schade of diefstal voorkom je problemen met uitkering Hoe helpt Fleetaccess bij het beveiligen van voertuigen? Bij Fleetaccess draait alles om professionele voertuigbeveiliging. Wij zijn erkend inbouwpartner voor SCM alarmsystemen, voertuigvolgsystemen en aanvullende beveiligingsmaatregelen. Onze specialisten kennen de eisen van het CCV, Kiwa en VbV tot in detail. Wat je van ons mag verwachten: Gecertificeerde alarmsystemen (SCM klasse 1 t/m alarm klasse 3) Voertuigvolgsystemen (SCM klasse 4, 5 of Klasse TV) met meldkamer koppeling (PAC) Inbouw op locatie of bij ons in de werkplaats Service, onderhoud én 5 jaar garantie op inbouw Keyless protector: Het biedt optimale bescherming tegen een relay attack en is CCV SCM goedgekeurd Benieuwd naar onze oplossingen? Bekijk onze complete oplossing voor auto beveiligen met alarmsystemen Veelgestelde vragen  Wat is het verschil tussen CCV en SCM? Het CCV stelt de beveiligingsrichtlijnen op, terwijl Kiwa SCM de keuringsinstantie is die controleert of alarmsystemen en installateurs aan die richtlijnen voldoen. Is een gecertificeerd alarmsysteem verplicht? Voor bepaalde voertuigen of verzekeringen wel. Denk aan auto’s boven een bepaalde waarde of bedrijfswagens met lading. Check je polisvoorwaarden of vraag ons om advies. Waar kan ik mijn auto laten beveiligen volgens de nieuwste richtlijnen? Bij Fleetaccess. Wij leveren en installeren SCM-gecertificeerde beveiligingssystemen, inclusief registratie bij Stichting VbV en meldkamer koppeling (PAC). Advies nodig over voertuigbeveiliging? Of je nu particulier rijdt of een heel wagenpark beheert: bij Fleetaccess helpen we je aan de juiste beveiliging voor je voertuig. Neem contact op voor persoonlijk advies, offerte of een inbouwafspraak.

 
Placeholder

Automotive keyless entry: gemak of risico?

13 mei 2025

Waar gaan we het over hebben in deze blog?   Wat is automotive keyless entry? Relay attack: zo werkt de moderne autodief Wat maakt een keyless entry systeem kwetsbaar? Hoe bescherm je je auto tegen relay attacks? De oplossing van Fleetaccess: Keyless Protector Wat is automotive keyless entry? Automotive keyless entry is een technologie die ervoor zorgt dat je een auto kunt openen en starten zonder de sleutel fysiek te gebruiken. In plaats van op een knop te drukken of een sleutel in het slot te steken, werkt dit systeem op basis van een draadloos signaal. Zodra je met de sleutel in je zak of tas in de buurt van de auto komt, herkent het voertuig het signaal en ontgrendelt hij automatisch de portieren. Ook starten gaat via een startknop, zonder dat je de sleutel hoeft te gebruiken. Deze technologie wordt standaard in steeds meer moderne voertuigen toegepast. Denk aan elektrische auto’s, hybride modellen en luxe bedrijfswagens. Automotive keyless entry biedt vooral gemak: geen gedoe meer met zoeken naar je sleutel, snellere instap en een moderne rijervaring. Maar dit gemak komt met een keerzijde. Relay attack: zo werkt de moderne autodief Relay attack is de techniek waarmee autodieven misbruik maken van het gemak van automotive keyless entry. Het werkt verrassend eenvoudig en juist dat maakt het zo gevaarlijk. De sleutel van een keyless entry systeem zendt een draadloos signaal uit. Dat signaal is bedoeld om de auto te herkennen zodra je in de buurt bent. Criminelen gebruiken bij een relay attack twee apparaten: één om het signaal van de sleutel op te vangen (vaak bij de voordeur van een woning) en één om dat signaal naar de auto te sturen. De auto ‘denkt’ dan dat de sleutel dichtbij is en opent zich automatisch. Starten is vervolgens net zo simpel. Binnen een halve minuut is een voertuig verdwenen, zonder dat er een ruit is ingetikt of een alarm is afgegaan. Deze methode is vooral effectief bij auto's die zijn uitgerust met moderne keyless entry systemen. Veel slachtoffers merken pas dat hun voertuig weg is wanneer ze 's ochtends de oprit oplopen. Wat maakt een keyless entry systeem kwetsbaar? De kwetsbaarheid van het keyless entry systeem zit in het continu uitzenden van een actief signaal. Dit signaal is continu beschikbaar en dus ook eenvoudig te onderscheppen. En dat is precies wat criminelen doen met hun relay-apparatuur. Sommige sleutels hebben een slaapstand of bewegingssensor, maar dat is lang niet bij elk merk of model standaard. Zonder extra beveiliging blijft een keyless entry systeem dus gevoelig voor dit type diefstal. Hoe bescherm je je auto tegen relay attacks? Gelukkig zijn er verschillende manieren om jezelf te beschermen:   Bewaar je sleutel in een RFID-blokkerende hoes of blikken doosje Leg de sleutel niet vlak bij ramen of deuren Laat keyless entry uitschakelen als je het niet gebruikt Gebruik een professioneel beveiligingssysteem dat relay attacks voorkomt Maar de meest effectieve oplossing? Technologie die het signaal van je sleutel slim en automatisch beschermt. Daar komt Fleetaccess om de hoek kijken. De oplossing van Fleetaccess: Keyless Protector Fleetaccess ontwikkelde de Keyless Protector, een compacte chip die in de originele sleutel wordt geplaatst en het signaal automatisch blokkeert wanneer de sleutel niet in beweging is. Zodra je de sleutel oppakt en richting de auto loopt, wordt het signaal pas weer geactiveerd.   100% fabrieksgarantie Volledige bescherming tegen relay attacks CCV / SCM gecertificeerd   De montage is onzichtbaar, behoudt alle functionaliteiten van je sleutel en biedt 24/7 beveiliging. Of je nou rijdt in een leaseauto, elektrische SUV of bedrijfswagen – met de Keyless Protector ben je altijd een stap voor op criminelen. Meer weten over automotive keyless entry en beveiliging tegen relay attacks? Wij leggen je het graag uit! Neem contact op!

 
Placeholder

Alles wat je moet weten over alarmsystemen en voertuigbeveiliging

22 april 2025

Het beveiligen van je voertuig is tegenwoordig geen luxe meer, maar een noodzaak. Diefstal van voertuigen komt helaas nog steeds veel voor, en een goed alarmsysteem kan een wereld van verschil maken. Maar hoe weet je welk systeem geschikt is voor jouw voertuig? En waarom is het belangrijk om te kiezen voor een SCM gecertificeerd systeem? Waarom is voertuigbeveiliging belangrijk? Voertuigen zijn waardevolle bezittingen die vaak doelwit zijn van criminelen. Een goed beveiligingssysteem kan niet alleen diefstal voorkomen, maar ook zorgen voor een veilig gevoel. Bovendien stellen veel verzekeraars eisen aan de beveiliging van je voertuig voordat ze dekking bieden tegen diefstal. Het installeren van een gecertificeerd SCM alarmsysteem is dus niet alleen slim, maar vaak ook noodzakelijk. Wat is het CCV/SCM keurmerk voor voertuigbeveiliging? Het CCV-keurmerk (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) is de standaard in Nederland als het gaat om voertuigbeveiliging. Dit keurmerk wordt beheerd door Kiwa SCM en garandeert dat een alarmsysteem voldoet aan strenge eisen op het gebied van kwaliteit, betrouwbaarheid en effectiviteit. Wanneer je kiest voor een systeem met dit keurmerk, weet je zeker dat jouw voertuig optimaal beveiligd is. Het SCM keurmerk (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging) voorziet in diefstalpreventie doordat de sloten aan bepaalde SCM eisen moeten voldoen om garantie te bieden op de beste beveiliging. Voordelen van het CCV en SCM keurmerk: -  Kwaliteit gegarandeerd: Alleen systemen die voldoen aan strenge normen krijgen het keurmerk. -  Verzekering: Veel verzekeraars eisen een SCM/CCV-gecertificeerd systeem. -  Professionele installatie: Het systeem wordt altijd geïnstalleerd door erkende inbouwbedrijven. -  Registratie: Je voertuig wordt opgenomen in de Kiwa SCM-database, wat handig is bij controle of schadeclaims. Beveiligingsklassen: welke past bij jouw voertuig? Niet elk voertuig heeft dezelfde beveiliging nodig. Daarom zijn er verschillende SCM beveiligingsklassen ontwikkeld, afgestemd op het type voertuig en het risico op diefstal. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste klassen: 1. Klasse 1 – Startonderbreker Een startonderbreker voorkomt dat een voertuig gestart kan worden zonder de juiste sleutel of code. Dit systeem is vaak standaard aanwezig in moderne voertuigen. 2. Klasse 2 – Alarmsysteem Een klasse 2 alarmsysteem voegt een alarmsysteem toe aan de startonderbreker. Het alarm gaat af bij ongeoorloofde toegang of sabotage. Het is dus ook voorzien van interieursensor, wanneer er dus een raam wordt ingetikt gaat er ook een alarm af. 3. Klasse 3 – Alarmsysteem met hellingshoekdetectie Naast de functies van klasse 2 detecteert dit systeem ook bewegingen zoals het opkrikken van het voertuig (alarm met hellingshoekdetectie), wat handig is tegen bijvoorbeeld diefstal van wielen of katalysatoren.  4. Klasse 4 – Voertuigvolgsysteem Een SCM klasse 4 alarm is een voertuigvolgsysteem dat jouw auto 24 uur per dag en 7 dagen in de week volgt. Het klasse 4 alarm wordt gekoppeld aan de startonderbreker af-fabriek. 5. Klasse 5 – Voertuigvolgsysteem met blokkering Een SCM klasse 5 alarm is een voertuigvolgsysteem gekoppeld aan een autoalarm dat jouw auto 24 uur per dag en 7 dagen in de week volgt. Wanneer je kiest voor optimale veiligheid kun je het beste kiezen voor een autoalarm klasse 5.  Hoe kies je het juiste alarmsysteem en/of voertuigvolgsysteem? Bij het kiezen van een alarmsysteem zijn er enkele belangrijke factoren om rekening mee te houden: 1. Type voertuig: Een personenauto heeft bijvoorbeeld andere beveiliging nodig dan een vrachtwagen. 2. Risico op diefstal: Woon je in een gebied waar veel voertuigdiefstal voorkomt? Dan is extra beveiliging aan te raden. 3. Eisen van verzekeraars: Controleer welke SCM beveiligingsklasse jouw verzekeraar vereist. 4. Budget: Kies tenslotte een systeem wat past binnen jouw budget.  Hoe werkt het proces? Het installeren van een gecertificeerd SCM/CCV alarmsysteem verloopt via onze gecertificeerde specialisten. Het proces ziet er als volgt uit: 1. Installatie: Het alarmsysteem wordt professioneel geïnstalleerd. 2. Controle: Na installatie wordt gecontroleerd of alles correct werkt. 3. Certificering: Je ontvangt een CCV-certificaat als bewijs dat jouw voertuig voldoet aan de gestelde eisen. 4. Registratie: Jouw alarmsysteem wordt opgenomen in de Kiwa SCM-database, wat handig is bij verzekeringsclaims of controles. Tips voor optimale beveiliging Naast het installeren van een gecertificeerd alarmsysteem kun je nog meer doen om je voertuig te beschermen: -  Parkeer op goed verlichte plekken of in afgesloten garages. -  Gebruik aanvullende fysieke beveiligingen zoals stuursloten. -  Zorg ervoor dat je altijd alert bent op verdachte situaties rondom je voertuig. Het beveiligen van je voertuig is essentieel om diefstal te voorkomen en te voldoen aan verzekeringsvoorwaarden. Door te kiezen voor een alarmsysteem met CCV of SCM keurmerk ben je verzekerd van maximale bescherming en betrouwbaarheid. Neem geen risico’s en investeer in kwaliteit. Wil je meer weten over welk beveiligingssysteem geschikt is voor jouw situatie? Neem contact op met één van onze specialisten en wij leggen je graag uit over de alarmsystemen en kunnen we adviseren welk alarmsysteem het beste bij jou en jouw auto past.

 
Placeholder

De impact van de uitfasering van 2G-netwerken op voertuig beveiligingssystemen

27 maart 2025

Zoals we weten is technologie voortdurend in beweging. Omdat technologie vooruitstrevend is zullen oude technologieën wegvallen of niet meer ondersteund worden. Zo ook bepaalde netwerken waar gebruik van gemaakt werd. Eén van de veranderingen van de afgelopen jaren is de uitfasering van 2G-netwerken. Hoewel deze netwerken lange tijd een betrouwbare basis vormden voor voertuig beveiligingssystemen, leidt hun afschaffing tot uitdagingen voor eigenaren, bedrijven en de automotive-industrie.  Waarom wordt 2G uitgefaseerd? Mobiele netwerken evolueren voortdurend om te voldoen aan de groeiende vraag naar snellere en efficiëntere communicatie. 2G-technologie, die in de jaren '90 werd geïntroduceerd, wordt nu vervangen door 4G en 5G, die aanzienlijk betere prestaties en capaciteiten bieden. Providers wereldwijd besluiten daarom om hun 2G-netwerken af te bouwen, zodat er ruimte komt voor moderne technologieën met hogere datasnelheden en lagere latentie. Hoe beïnvloedt dit voertuig beveiligingssystemen? Veel voertuig beveiligingssystemen, zoals GPS-trackers en voertuigvolgsystemen, zijn afhankelijk van mobiele netwerken om meldingen en locatiegegevens door te sturen. De uitfasering van 2G heeft verschillende gevolgen: Verouderde GPS- en volgsystemen werken niet meer: Veel oudere voertuigen en fleetmanagementsystemen maken nog steeds gebruik van 2G om hun gegevens door te sturen. Zodra het netwerk wordt afgesloten, verliezen deze systemen hun functionaliteit. Dit kan leiden tot verhoogd risico op diefstal en verminderde mogelijkheden voor tracking en opsporing. Hogere kosten voor vervanging of upgrade: Bedrijven en particulieren die afhankelijk zijn van 2G-gebaseerde beveiligingssystemen moeten investeren in nieuwe apparatuur. Dit kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen, vooral voor bedrijven met grote wagenparken. Beveiligingsrisico’s door ongepatchte apparatuur: Systemen die niet worden geüpdatet of vervangen, blijven mogelijk kwetsbaar voor cyberdreigingen. Hackers kunnen oude, ongepatchte technologieën misbruiken, waardoor voertuigen vatbaarder worden voor digitale aanvallen. Onderbreking in monitoring en alarmsystemen voertuigen die afhankelijk zijn van 2G-gebaseerde volgsystemen kunnen tijdelijk onbeschermd zijn als de eigenaar zich niet bewust is van de uitfasering en geen tijdige upgrade doorvoert. Fleetaccess helpt je graag! De juiste beveiliging voor je auto hebben is dus erg belangrijk. Fleetaccess is niet alleen op de hoogte van het laatste nieuws over autobeveiliging, ook weten we wat het beste voor jou is. Wij geven namelijk niet alleen advies over autobeveiliging, wij verzorgen ook de inbouw van bepaalde systemen.   Wat kun je doen om je voertuigbeveiliging toekomstbestendig te maken? Om de impact van de uitfasering van 2G te minimaliseren, zijn er verschillende stappen die voertuigbezitters en bedrijven kunnen nemen: Controleer je huidige beveiligingssystemen. Als je voertuig een ouder GPS- of alarmsysteem gebruikt, controleer dan of het afhankelijk is van 2G. Neem contact op met de fabrikant of je telecomprovider voor meer informatie. Upgrade naar 4G- of 5G-compatibele systemen: Moderne voertuig beveiligingssystemen ondersteunen snellere en betrouwbaardere netwerken. Het upgraden naar een nieuwer model voorkomt problemen wanneer 2G definitief wordt stopgezet. Kies voor hybride communicatiesystemen Sommige geavanceerde beveiligingssystemen maken gebruik van meerdere netwerken (bijvoorbeeld LTE en satelliet) om betrouwbaarheid te garanderen. Blijf op de hoogte van netwerkverbindingen: Telecomproviders communiceren ruim van tevoren over de uitfasering van netwerken. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft en tijdig actie onderneemt. - T-Mobile: ondersteunt nog voor onbepaalde tijd 3G - KPN: gestopt op 31 maart 2022 - Vodafone: Gestopt in februari 2020 Cat LTE-m LTE Cat-M1, ook wel LTE-M genoemd, is een energiezuinige 4G-technologie die speciaal is ontwikkeld voor apparaten zoals trackers, slimme watermeters of sensoren, die kleine tot middelgrote hoeveelheden data over lange afstanden verzenden. LTE Cat-M1 is een categorie van 4G long-term evolution (LTE) technologie voor machines (M). LTE-M is een afgekorte naam voor LTE Cat-M1. Vanaf 2018 leveren wij dit voor 70% van de hardware. Sinds 2022 is dit percentage gestegen naar 100%. Met onze hardware hoef je je dus geen zorgen te maken over het verouderde 2G netwerk.  De uitfasering De uitfasering van 2G-netwerken is een onvermijdelijke technologische vooruitgang, maar brengt uitdagingen met zich mee voor voertuig beveiligingssystemen. Eigenaren en bedrijven moeten proactief handelen om hun systemen toekomstbestendig te maken en beveiligingsrisico’s te vermijden. Door tijdig over te stappen op moderne technologieën, kun je de veiligheid van voertuigen waarborgen en onaangename verrassingen voorkomen. Ben je klaar om je voertuig beveiligingssysteem te upgraden? Onze specialisten helpen je graag!  

 
Placeholder

Nieuwe regelgeving verhoogt financieel risico bij diefstal bestelbussen

17 februari 2025

Ondernemers met een bestelbus staan in 2025 voor een flinke uitdaging. Door het verdwijnen van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s met een verbrandingsmotor worden de financiële gevolgen van diefstal aanzienlijk groter. Omdat de BPM niet is meeverzekerd in voertuigen die voor 1 januari 2025 zijn aangeschaft, ontvangen gedupeerden een fors lagere schadevergoeding bij diefstal. Dit kan leiden tot onverwachte kosten bij de aanschaf van een nieuwe bestelbus, waarschuwt Tom Rodenburg, risicomanager bij verzekeringsbemiddelaar Flead. BPM-vrijstelling verdwijnt: impact op bedrijfswagens Vanaf 1 januari 2025 geldt er geen BPM-vrijstelling meer voor diesel- en benzine bestelbussen. De overheid hoopt met deze maatregel ondernemers te stimuleren om over te stappen op elektrische voertuigen. In de praktijk betekent dit dat de aanschafprijs van een nieuwe bestelbus met een verbrandingsmotor met €10.000 tot €15.000 stijgt. Veel ondernemers probeerden in 2024 nog snel te profiteren van de BPM-vrijstelling en schaften een euro-6 diesel bus aan onder gunstige voorwaarden. Daarbij speelde ook de invoering van zero-emissie zones een rol. Steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht werden per 2025 oudere dieselvoertuigen uit hun centra, terwijl nieuwere dieselbussen nog tot 2028 toegang hebben. Dit gaf ondernemers een extra reden om nog snel een diesel bestelbus aan te schaffen voordat de regels ingingen. Forse toename in diefstal van bestelbussen Niet alleen de verkoop van bestelauto’s steeg, maar ook het aantal diefstallen nam flink toe. Uit gegevens van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) blijkt dat vooral in het laatste kwartaal van 2024 een piek zichtbaar was in de diefstal van lichte bestelbussen. De Mercedes-Benz Sprinter was het meest gewilde doelwit. In het zuiden van Nederland leidde een grootschalig politieonderzoek tot de aanhouding van vijf verdachten in december 2024. Deze groep wordt ervan verdacht meer dan honderd bestelauto’s te hebben gestolen. Niet alleen complete voertuigen, maar ook onderdelen zoals navigatiesystemen en katalysatoren blijken een lucratief doelwit voor criminelen. Gestolen bestelwagens verdwijnen vaak razendsnel naar het buitenland of worden gestript voor onderdelen die op de zwarte markt worden verkocht. Ondernemers lopen grote financiële risico’s Een gestolen bestelbus betekent niet alleen materiële schade, maar ook bedrijfsstilstand. Veel ondernemers realiseren zich niet dat hun verzekering mogelijk onvoldoende dekking biedt. Door de afschaffing van de BPM-vrijstelling kunnen ondernemers met een gestolen bestelbus te maken krijgen met een forse financiële tegenvaller. De schade-uitkering is vaak lager dan het bedrag dat nodig is om een vergelijkbare nieuwe bestelauto aan te schaffen. Volgens Rodenburg risicomanager bij verzekeringsbemiddelaar Flead. Zijn er belangrijke verschillen in dekking bij diefstal: - Nieuwwaarderegeling: Sommige verzekeringen vergoeden de volledige nieuwwaarde, inclusief BPM, maar lang niet alle ondernemers kiezen voor deze optie. - Dagwaarde-uitkering: De meeste bestelauto’s worden verzekerd op basis van de dagwaarde, wat betekent dat ondernemers het BPM-bedrag zelf moeten ophoesten bij vervanging. - WA-verzekering: Bestelbussen die alleen WA verzekerd zijn, bieden helemaal geen dekking bij diefstal, wat ondernemers met lege handen achterlaat. Hoe kun je jouw bestelbus effectiever beveiligen? Met de stijgende diefstalcijfers en het toenemende financiële risico is het essentieel om te investeren in beveiliging. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa, adviseert ondernemers om gebruik te maken van hoogwaardige beveiligingssystemen. Enkele effectieve maatregelen zijn: - Startonderbrekers en alarmsystemen met CCV-keurmerk: Dit maakt het criminelen lastiger om een voertuig mee te nemen. - Voertuigvolgsystemen (track & trace): Hierdoor kan een gestolen voertuig sneller worden teruggevonden. Ook kan je hiermee je ritten registreren, dus heeft het meerdere voordelen.  - Extra sloten en mechanische beveiliging: Dit helpt om inbraken te voorkomen en onderdelen zoals katalysatoren en gereedschappen beter te beschermen. Volgens Van Vliet is het belangrijk om zwakke plekken in de beveiliging van voertuigen te herkennen. Criminelen passen hun strategieën continu aan, maar bestelwagens met geavanceerde beveiligingsmaatregelen blijken minder aantrekkelijk. Beveiligingsoplossingen van Fleetaccess Om jouw bestelbus optimaal te beschermen, biedt Fleetaccess verschillende beveiligingssystemen. Van SCM-gecertificeerde alarmsystemen tot voertuigvolgsystemen (klasse 1 alarm tot en met klasse 5 alarm). Op onze alarmsystemen pagina vind je meer informatie over de functies van deze systemen.  Daarnaast biedt Fleetaccess inbouw op locatie, zodat je niet hoeft te wachten in een werkplaats. Met vijf jaar garantie op de inbouw ben je verzekerd van kwaliteit en duurzaamheid. Zo helpen wij de risico’s op diefstal te verkleinen.  Verzekering en risicomanagement: voorkomen is beter dan genezen Ondernemers doen er goed aan hun wagenparkverzekering onder de loep te nemen. Rodenburg adviseert ondernemers om zelf proactief te kijken naar de beste dekking in plaats van alleen te vertrouwen op de verzekeraar. Er zijn diverse beveiligingsopties, variërend van alarmsystemen tot geavanceerde peilzenders die het voertuig kunnen lokaliseren bij diefstal. Veel bedrijven houden zich hier nog onvoldoende mee bezig, maar Rodenburg verwacht dat dit in 2025 zal veranderen. “De financiële klap door het verdwijnen van de BPM-vrijstelling zal voor veel ondernemers een wake-up call zijn. Wie nu geen maatregelen neemt, kan later voor een onaangename verrassing komen te staan.” Tijd voor actie De afschaffing van de BPM-vrijstelling en de stijging in diefstalcijfers maken het noodzakelijk voor ondernemers om hun risico’s goed te beheren. Door te investeren in een betere verzekering en effectieve beveiligingsmaatregelen kunnen zij de impact van diefstal beperken. Bij effectieve beveiligingsmaatregelen kunnen wij helpen! Neem contact op voor meer informatie.