Hoe een hacker je ‘connected car’ binnenkomt
Gepubliceerd: 25 februari 2016
Door Redactie Carros · Op 29 januari 2016
Auto’s worden steeds slimmer. En dat weten hackers ook. Doordat de moderne ‘connected car’ verbonden is met internet, blijkt de auto – net als een computer – opeens te kraken.
Computerchipbedrijf Intel levert al jaren microprocessors voor computers. Inmiddels zijn ze ook een belangrijke leverancier voor veel autofabrikanten. BMW, Ford Motor en Toyota gebruiken technologie van Intel. Bijvoorbeeld voor het navigatiesysteem, maar ook de verlichting, keyless-acces, de airbags, de stuurinrichting en de remen. Ze werken allemaal met microprocessors en chips.
Al die slimme features aan boord van een auto zijn meteen mogelijke toegangspoorten voor hackers. Op afstand – steeds meer auto’s zijn immers verbonden met internet – kunnen ze inbreken in je auto. Om data te stelen, om een virus achter te laten of om de portieren te ontgrendelen. Tech-magazine Wired toonde vorig jaar al aan dat hackers een Jeep Cherokee verregaand konden overnemen, zelfs tot remmen en accelereren aan toe.
Iedereen die zijn auto naar de garage brengt voor groot onderhoud heeft wel eens gezien dat de monteur het motormanagement uit kan lezen door simpel een laptop te verbinden aan de OBD II port van de auto. Die OBD II toegangspoort is extreem gevoelig om gehackt te worden, zeggen onderzoekers van de Universiteit van Californië. Dit is het commandocentrum van de auto. Als een hacker hier toegang tot heeft, is hij gelijk baas over de auto.
Ook concentreren hackers zich op softwareconflicten die zich voordoen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten. Doordat systeem A door fabrikant A geleverd is en systeem B door fabrikant B, ontstaan er gaten in de codes waarmee de afzonderlijke systemen met elkaar communceren. Zo’n code-gat staat gelijk aan een achterdeurtje waardoor een hacker naar binnen kan komen.
Onderstaande infographic van Time.com (op basis van input van Intel) laat zien welke mogelijke toegangspoorten hackers hebben om in te breken in een auto.