SCM/CCV scherpt certificeringseisen aan per 1 januari 2021
Gepubliceerd: 29 december 2020
SCM/CCV scherpt certificeringseisen aan per 1 januari 2021
Er zijn ruim 7000 personenauto’s gestolen in 2019. Samen vertegenwoordigen deze auto’s een waarde van bijna €100 miljoen. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) vindt dat dit aantal nog steeds veel te hoog ligt. Daarom worden de certificeringseisen voor personenauto’s aangescherpt per 1 januari 2021. Beveiligingsinstantie Kiwa is samen met het CCV verantwoordelijk voor de certificering van personenauto’s middels het SCM keurmerk.
Autodiefstal cijfers geven vertekend beeld
Het aantal autodiefstallen en inbraken zijn percentueel gezien steeds gestaag gedaald. Dat is in eerste instantie een goede ontwikkeling. Toch groeit het diefstal en inbraakprobleem op 2 vlakken. Het totaal aantal auto’s op de weg blijft namelijk groeien waardoor het totale aantal diefstallen en inbraken helaas niet zo rooskleurig zijn. Daarnaast is de schade per inbraak vele malen hoger omdat een moderne auto meer dure onderdelen bevat dan oudere auto’s.
Vaak wil een verzekeringsmaatschappij dat de verzekerde een SCM certificaat kan overhandigen voordat zij een auto in dekking nemen. Het verschilt per merk, type en de mate van uitrusting wat een verzekeringsmaatschappij qua beveiliging eist. Niet iedereen kan zo’n certificaat uitgeven. Enkel inbouwstations die zelf een SCM erkenning hebben zijn bevoegd om SCM/CCV voertuigbeveiliging in te bouwen. Daarmee wordt de kwaliteit van de inbouw gewaarborgd en weet de verzekeraar dat de auto goed beveiligd is.
Het CCV blijft zich inzetten om autodiefstallen terug te dringen. De strenge eisen waaraan een auto alarm moet voldoen om het SCM/CCV certificaat te krijgen is zo’n manier om het autodieven moeilijk te maken. Er wordt continue scherp gekeken hoe voertuigbeveiliging nog beter kan om het niveau ervan hoog te houden. Daarom zal per 1 januari 2021 een nieuwe eis toegevoegd worden. Autocriminelen hebben een methode ontwikkeld waardoor sommige auto’s op afstand te openen zijn. Dit wil het SCM/CCV per direct de kop indrukken.
Relay attack op keyless entry
Sinds de laatste aanscherping van de SCM/CCV eisen is er een nieuwe optie op de markt gekomen dat veelvuldig door autocriminelen misbruikt wordt: Keyless entry. Het keyless entry systeem zorgt dat de auto automatisch ontgrendelt zodra de bestuurder met de sleutel in diens zak in de buurt komt. Zo hoeft de sleutel niet bediend te worden. Dit lijkt een zeer comfortabele functie maar is een groot gat in de beveiliging gebleken. Autodieven kunnen het signaal tussen de auto en sleutel met een relatief simpel apparaat versterken en zo de auto op afstand openen. De zogenaamde ‘relay attack’ is een groot probleem voor verzekeraars. De techniek laat de auto ontgrendelen zoals de sleutel dat doet. Er is dus geen sprake van forcering of vernieling. Met name af-fabriek voertuigbeveiliging is zeer kwetsbaar voor een relay attack. Het SCM/CCV vond het hoog tijd om de beveiligingsnormeringen uit te breiden.
SCM/CCV KE01 aanvullende maatregel
Er is per 1 januari 2021 een SCM/CCV klasse toegevoegd aan de huidige niveaus van beveiliging en zal zich specifiek richten op het beveiligen van keyless entry en keyless go systemen. Het is géén vervangende klasse maar geldt als een aanvulling op een klasse alarm. Een auto met keyless entry die na 1 januari afgeleverd wordt zal minimaal een beveiligingsmaatregel moeten treffen dat voldoet aan de SCM/CCV KE01 eis, los van een eventuele eis zoals een SCM/CCV klasse 3 auto alarm.
Ook een auto met keyless entry die af-fabriek al een autoalarm heeft zal eerst een SCM/CCV KE01 maatregel moeten treffen voordat het af-fabriek alarmsysteem kan worden goedgekeurd. Controleer op deze lijst of uw auto een SCM/CCV KE01 aanvullende maatregel behoeft.
Heb ik een KE01 aanvullende maatregel nodig?
Kiwa SCM heeft een lijst vrijgegeven met alle voertuigen waar per 1 januari 2021 de KE01 aanvullende maatregel voor noodzakelijk is. Deze zal regelmatig door Kiwa worden bijgewerkt en geldt ten alle tijden als leidend. De KE01 aanvullende maatregel is noodzakelijk voor alle auto's met een af-fabriek beveiliging. Dat geldt zowel voor een startonderbreker als voor een klasse 3 alarm.
Zodra er een certificaat wordt afgegeven voor een affabriek systeem zal er ook een aanvullende maatregel voor het keyless entry systeem moeten worden goedgekeurd. Als dit niet af-fabriek aanwezig is zal er een maatregel ingebouwd moeten worden, zoals de KE01 Keyless Protector. Houdt deze pagina van Kiwa SCM goed in de gaten voor de laatste wijzigingen.
KE01 Keyless Protector de eerste gecertificeerde oplossing
U kent de Keyless Protector wellicht al. De Keyless Protector is sinds 2018 in Nederland verkrijgbaar om uw autosleutels te beveiligen tegen een relay attack. Sinds juni 2020 heeft de Keyless Protector als eerste sleutelbeveiliging in Nederland de SCM/CCV KE01 certificering toegekend gekregen! De Keyless Protector heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen als een optimale toevoeging op een af-fabriek of SCM/CCV klasse alarm.
De KE01 Keyless Protector zorgt ervoor dat de sleutel niet meer op afstand uit te lezen is. Zodra u de autosleutel weglegt omdat u hem even niet nodig heeft zal deze automatisch na 3 minuten in slaap gaan. De verbinding tussen batterij en sleutel wordt daarmee opgeheven. Als de sleutel geen stroom krijgt kan hij niet werken en is daardoor niet meer te hacken op afstand! Zodra u de sleutel weer oppakt om te gebruiken zal de verbinding tussen sleutel en batterij hersteld worden. U gebruikt de sleutel zoals u gewend bent en zult niets merken van deaanwezige Keyless Protector. Een optimale beveiliging zonder dat u er erg in heeft!
De KE01 Keyless Protector is ontworpen op de batterij en past daarmee in vrijwel alle autosleutels. Hier kunt u uw sleutel selecteren. Staat uw sleutel er niet bij? Neem contact met onze productspecialisten via info@fleetaccess.nl of bel met 088-0123 300 voor een advies op maat!